P-p-p-pizza!

Her om dagen fikk pizzasteinen vår en ny vår. Vi fikk den for flere år siden i innflytningspresang, brukte den noen ganger, og siden har den blitt liggende. Men på søndag plukket jeg den fram igjen, smelte sammen en pizzadeig, smurte på fyll bestående av tomatsaus og taco-rester, og vips, hadde vi deilig, italiensk pizza til kvelds.

Pizzadeig:

500 g hvetemel
1 pose tørrgjær
litt salt
3 dl vann ca 40 grader varmt
en klunk olivenolje

Bland det tørre. Rør inn det våte og kna deigen godt. Sett til heving. På søndag ble det 2 timer, men det er sikkert ikke nødvendig å heve den så lenge.

Sett ovnen på 250 grader i god tid før pizzaene skal steikes. Pizzasteinen legges på rist på nederste rille. Den bør ha 20 minutter til å varmes opp etter at ovnen er varm.

Jeg kjevlet ut to runde bunner, men burde nok ha lagd tre. Da hadde jeg fått bedre plass på steinen og kunne lagd enda tynnere bunner. Jeg tok meg ikke tid til noen etterheving av bunnene.

Siden jeg ikke har noe godt redskap for å flytte ferdige pizzaer fra benken til steinen, valgte jeg å legge bunnen på steinen, og så skynde meg å legge tomatsaus, fyll og ost på. Jeg har mulighet til å dra ut hele risten for å jobbe med den (uten å ta den ut av ovnen), så det gikk fint. Etter 10 minutter i ovnen var bunnen sprø og osten gylden.

Ut med pizzaen, skjær opp og servér!

Edit: Fant denne linken i etterkant. Ser ut som noe å prøve!

Dette innlegget ble publisert i oppskrifter. Bokmerk permalenken.

4 svar til P-p-p-pizza!

  1. jazzyhal sier:

    Digg! Eg ønskjer meg ein sånn stein.

  2. Mormor sier:

    Ja, du kan trylle!!

  3. ylvalia sier:

    Sim-sala-bim!

Legg igjen en kommentar

