Damned if you do – damned if you don´t

Med god hjelp fra VG ble bloggen min for et par dager en av de populære jentene i klassen. Alt du gjør er feil traff tydeligvis en nerve der ute, for innlegget har blitt flittig delt på Facebook i etterkant, og mange sier at de kjenner seg igjen.

Jeg har skrevet om kvinnedilemmaet før, og det er det mange andre som har også. Bare et par eksempler nå mens jeg husker det:

Anne Viken skriver om ufrie kvinnevalg

Mammadamen skriver blant annet om å være feministhusmor

Barbarella skriver stadig om å smøre seg tynt

…og jeg skulle sikkert satt opp mange flere på lista. Kan jo håpe på at noen vil legge inn noen tips i kommentarfeltet.

Jeg kaller meg feminist, og jeg ønsker et mer likestilt samfunn. Det vil jeg jobbe for når jeg kan. Men mine egne, personlige valg kommer selvfølgelig aldri til å gjøres ut i fra hva som er «bra for likestillingen». Det gjør jeg ut i fra hva som er bra for meg selv og mine nærmeste. Enten det handler om karriere, permisjonsdeling, barnehage eller hva det skulle være. Heldigvis er vi ofte på lag, likestillingen og jeg.

Dette innlegget ble publisert i feminisme, likestilling. Bokmerk permalenken.

11 svar til Damned if you do – damned if you don´t

  1. fjellcoachen sier:

    Hei igjen 🙂 Jeg tenker at vårt eget verdigrunnlag er det som naturlig styrer valgene våre, eller for å si det på en annen måte: Hvis vi hele tiden tar valg som ligger i konflikt med verdigrunnlaget vårt, kan det fort påvirke både fysisk og mental helse i negativ retning. Det andre som påvirker (og skal påvirke) valgene våre, er helheten, hensyn til andre og hvordan vi får kabalen til å gå opp. «Heldigvis er vi ofte på lag, likestillingen og jeg» skriver du, og jeg leser innlegget ditt slik at du nettopp balanserer verdigrunnlag, helhet og hensyn, og dermed ender opp på pluss-siden. 🙂

    • ylvalia sier:

      Og så endres også verdigrunnlaget vårt etter hvert som vi høster nye erfaringer, kommer i nye livssituasjoner, og også etter hvert som vi tar inn innspill fra omgivelsene rundt. I vår tid blir vi utsatt for innspill fra mange kanter, og jeg vil ikke bare kalle det innspill, men press. Myndigheter, journalister, forskere, bloggere, debattanter – mange slipper inn i min hverdag via TV, radio, Internet. Dette kommer i tillegg til de jeg møter i omgangskretsen. Selv om det er mitt ansvar å forvalte alle innspillene, kan det kjennes ganske slitsomt til tider, med alt dette krysspresset. Når retorikken i tillegg tar en belærende og formanende form, kan jeg bli både sint og frustrert.

      Og når frustrasjonen blir stor nok, blogger jeg det av meg og oppdager at det er mange som har det på akkurat samme måte 🙂

    • ylvalia sier:

      Forresten takk for en fin analyse 🙂 Skal følge med deg på bloggen din!

  2. mormor sier:

    Det er våre preferanser i etikk og verdisyn som styrer våre valg, tror jeg,
    Pluss vårt daglige velvære. 🙂
    Det kommer lite ut av å ta valg som strider mot egne overbevisninger, i lengden. For misnøyen med seg selv gror godt i feilvurderinger. Vi liker ikke å ta feil, hverken på den ene eller den andre arenaen.

    Da er det godt at «likestillingen og jeg» er enige 🙂

    Ha en god dag 🙂

    • ylvalia sier:

      Det som gjør mest vondt er kanskje å merke at ens eget verdisyn endres. Da har man jo tatt «feil» før, selv om man også da handlet i trå med egen overbevisning. Da er det lett å gå i skyttergraven i stedet for å gå i seg selv. Men til slutt må man velge å endre sine valg, ellers er jeg enig i at misnøyen med en selv vil få for god grobunn.

      Ha en fin dag du også!

      • mormor sier:

        Det er ikke et menneske som ikke begår feil, endringer skjer, hele tiden.
        Endringer i verdigrunnlag og verdisyn vil naturlig nok endre seg etter erfaringer man gjør. For ikke å snakke om at man endrer seg i takt med kronologisk alder.

        Ha en flott fredag 🙂

  3. fjellcoachen sier:

    At noe ikke er riktig nå, betyr ikke at det var feil før, vi handler ut fra egne forutsetninger hele veien, og disse forutsetningene endrer seg med erfaring, roller og alder. Skrev noe om dette for ei lta stund siden: http://fjellcoachen.wordpress.com/2011/10/12/husk-a-takke-for-folget/

  4. - O. sier:

    Bra! Likestillinga og kona mi har et litt mer turbulent forhold…;-)

  5. Lammelåret sier:

    Her er jeg helt på linje med deg, kunne sagt det samme selv.

    Klart man gjør det som er best for seg selv og sin situasjon, men lover og rettigheter må utformes slik at det blir lett å ta de valgene som er til det beste for hele samfunnet vårt.

Legg igjen en kommentar