To Halloween or not to Halloween

Det er jammen mange som bekymrer seg over at vi har importert den amerikanske Halloween-feiringen for tiden. For noen år siden betraktet vi dette kun i filmer og serier, nå skal plutselig “alle” kle seg ut i skumle kostymer, maltraktere gresskar og rope “Knask eller knep!”

 

Hvis bekymringen gjelder import av amerikansk kultur, kan vi vel like godt legge ned det meste av det vi driver med for tiden. Hvordan vi kler oss, hvordan vi snakker, maten vi spiser og høytidene vi feirer er alle sterkt påvirket av amerikansk kultur. Selv om det er noen som liker å tro at vi lever i en helnorsk kultur, bare truet av innvandrere som vil forsøke å ødelegge den. Det er selvfølgelig tull. Alle moderne kulturer er et resultat av utvikling og påvirkning gjennom tusenvis av år.

 

Men det var en digresjon, det var altså Halloween jeg skulle si noen ord om. Jeg tenker: I stedet for å forbanne handelsstanden for å presse på oss nok en meningsløs feiring, hva med å ta Halloween til oss og forsøke å legge et positivt innhold i markeringen?

 

Det burde ikke være så vanskelig. Det er nok å se hva som ligger i den amerikanske feiringen i dag. Det er nemlig en del fine ting der som man kan gripe fatt i. For eksempel:

 

En høsttakkefest som gir oss anledning til å tenke gjennom alt det gode livet byr oss og kjenne på takknemlighet over det.

En æring av alle våre døde forfedre. En mulighet til å minnes slektninger og venner som har gått bort.

En samling, der vi benytter anledningen til, midt i det tristeste høstmørket, å samle oss med de vi er glade i. Enten det nå er familie eller venner. Litt som en light-versjon av jula, men uten presanger (men med masse snop).

 

I år er vi kjempeheldige. Ei venninne har invitert oss og flere andre familier til karnevals-feiring av Halloween hjemme hos seg selv. Ungene får leke sammen, kle seg ut og spise så masse snop de orker. Vi voksne treffes og skravler mens ungene underholder hverandre. Handelsstanden? De skal nok overleve, men det trenger ikke være verre enn å finne fram et kostyme og noe ansiktsmaling en har liggende heller. Litt pølser og snop ruinerer vi oss neppe på.

 

Er du fremdeles kritisk til Halloween? Helt greit, det er ditt valg. Ingen tvang! Men om du har lyst til å ta det på en positiv måte, går det også an å fylle dagen med noe av verdi – dine egne verdier.

Dette innlegget ble publisert i her og nå. Bokmerk permalenken.

12 svar til To Halloween or not to Halloween

  1. tuppelina82 sier:

    er så enig med deg🙂 hadde en forkortet, og ikke like velskrevet, innlegg i går (var alt for sent da jeg satt meg ned og skrev det:P )

    jeg sitter og har på følelsen at ‘alle’ tror de må kjøpe nye kostymer til noen hundrelapper hvert år, og ha ny dekorasjon, kjøpt på butikk, og helst dekorere i overflod, og de fleste jeg har sett har mer eller mindre store godteposer å gi til barna (jeg synes det er mer enn nok med 3-6 smågodt ting i èn pose siden vi bor på bygda og ungene ikke har 300 dører å ringe på for knask eller knep).
    og ‘alle’ legger skyld på amerikanerne, ‘fæl amerikansk tradisjon’ sies i hytt og pine, men halloween er jo satt sammen av mange Europeiske tradisjoner som folk tok med seg til amerika, og så har det blitt til halloween slik vi kjenner den i dag… så vi har oss selv å skylde på😉

    jeg har i år latt handelsstanden fått hele 35kr på en hårfarge boks, og rundt om 70 kr på godteri (men siden vi ikke hadde godteri på lørdag så tjente ikke handelsstanden noe ekstra på oss i år da..)
    ellers så har vi kost oss med å lage dekorasjoner fra av ark, kvister og litt annet. og kostymet til meg og poden har jeg satt sammen av div gammelt vi har fra før…
    og bare må si det; jeg sitter her med magedanser kjole som skraller pga alle myntene på den, stoooort sort skjørt, sort korsett, og skal bruke ett stooort sverd som poden fikk for noen år sideen, + ha noen andre greier på slik at jeg blir litt mer ‘krigerprinsesse-fantasi-alve….ett-eller-annet-skummelt-kvinnemenneske’ (håper ingen spør hva jeg virkelig er, for den reglen der vil jeg ikke ta opp igjen:P)
    og hva jeg vil frem til; det er så kos å gjøre dette sammen med sønnen min… har har gledet seg leeeeenge til denne dagen, og han har drømt seg bort i hvor skummel han skal være, og hvor mye godteri han skal få, han nærmest ser hekser som flyr forbi han i natten… og dette får jeg ta del i med han.
    fantasien får utfolde seg for èn dag, vi får ha det moro i noen timer, og så har vi minner for ett helt år… ser ikke hva som er galt i det jeg…

    men klart; de som ikke vil ha skrømt på døren skal slippe det; bare å innføre regelen de har i amerika; vil du ikke ha besøk på halloween så slukker du utlyset ditt🙂

  2. ylvalia sier:

    Synes du hadde skrevet svært så godt, jeg. Kos dere med Halloween-feiringen!

    • tuppelina82 sier:

      vel det ble litt amputert så jeg fikk ikke frem alt det jeg ville ha sagt, men takk🙂
      og visst skal vi kose oss, skal snart henge opp gresskarene i vinduet nå!
      god halloween ti ldeg med da🙂

  3. Jeg synes ikke så mye om «knask eller knep» fordi barn går rundt og ringer på til vilt fremmede mennesker og tigger om godteri. Det jeg derimot liker er om folk lager halloweenparty, enten fest for voksne eller i mer vanlig karnevaltradisjon for barn. Eller skrekkfilmkveld. Og dyrt trenger det heller ikke bli.
    Selv var jeg på halloweenfest på lørdag, utkledt som et fugleskremsel, og jeg hadde ikke brukt ei krone på kostymet🙂

    • ylvalia sier:

      Så bra at du fikk en hyggelig Halloween-feiring!

      Selv har jeg så mange gode julebukk-minner fra jeg var barn, at jeg ikke ser noe problem i at barna går rundt og «tigger» snop. Men så er jeg oppvokst på et lite sted, så helt fremmede var de vel aldri, de vi ringte på til. Hva synes du om å gå julebukk?

  4. Tilbaketråkk: Dia de los muertos

  5. Lammelåret sier:

    Det er i bunn og grunn opp til oss om vi kjøper masse ting til Halloween eller ikke. Og det som handles av utkledningsutstyr kan brukes flere år etter hverandre. Likevel, jeg kjenner en slags bekymring for alle dem som ikke har råd til å være med på dette. Når fellesskap koster penger, er det alltid noen som ikke «gidder» når de i virkeligheten ikke har råd.

    Jeg tenker som deg, at det er opp til oss å gjøre noe bra ut av Halloween, og skape innholdet selv.

    • tuppelina82 sier:

      igjen så kommer jeg tråkkkende med disse reglene rundt halloween🙂

      -om du ikke har råd å kjøpe godteri så trenger man ikke å gjemme seg i frykt for unger med råtne egg (i hvertfall d fleste steder), MEN vi skulle likevel innført den regelen om at ‘utelyset av= ønsker ingen besøk!
      da er det enkelt for de som ikke vil ha besøk, om det er pga dårlig råd eller om det er fordi de ikke liker halloween!

      og hvem sier man må kjøpe kostymer til mange hundre kroner? for jeg vet det er mange som egentlig ikke har råd til å feire halloween om man skal kjøpe kostymer i hytt og pine. og Gudene vet jeg er en av dem…
      men det er bare å bruke fantasien litt, og å ikke sette seg ned og tenke ut de vanskeligste kostymene, for man MÅ ikke se akkurat ut som drakula med falske tenner, kappe og sort parykk. eller som frankenstein med stor maske og platå sko (eneste to tingene jeg kom på nå)
      for hvor er fantasien til folk? da jeg var liten så kledde vi oss ut hele tiden; mammas kjole med et belte to ganger rundt magen og så var jeg både prinsesse og kriger. en sort søppelsekk med hull til hode så var jeg skumle hufsa osv…
      mange sier at ‘barn nå i dag krever å få så mye’ så hjemmelagede kostymer er ikke godt nok, men hvem lærer dem opp? og hvorfor ikke benytte dagen til å lære barna det som de fleste av oss voksne kunne da vi var små; å bruke fantasien vår for å skape noe eget… sønnen min har i hvertfall aldri klaget over at vi bruker tid inni både hans og mitt skap på kostymejakt, faktisk tvert imot så blir han enda mer giret på halloween…

  6. mormor sier:

    Man behøver ikke kjøpe varen, selv om den står på utstilling i et vindu🙂
    Enkelt og greit🙂

    Ha en flott dag🙂

  7. Jeg har egentlig aldri hatt noe i mot Halloween, jeg, men fikk allikevel mange gode argumenter for å (fortsette å) like den nå!😀
    Det med utkledningsfest for barna var en supergod ide! Og som det ble nevnt over her, vi har jo gått julebukk til alle tider, og det dreier seg jo om samme sak: ringe på og synge for litt godteri. Gjerne hos noen man ikke kjente. Og så har jeg følelsen av at det nesten er litt «in» å ikke like Halloween om dagen også?
    Leste forøvrig et godt tips for voksen Halloween feiring på FB: ta med et stort vinglass, ring på hos naboer, rekk glasset fram og si «Hallo, vin?»

Legg igjen en kommentar

