Karrierekvinner svikter barna sine

En ukes seriøs lysterapi i sydligere strøk har forhindret både lesing og skriving av blogger. Nå gjenstår utpakking og klesvask, men en lenke kan vi jo dele.

For midt i diskusjonen om hva likestilling betyr og hvor mange cupcakes det er lov til å bake før du ikke leger er likestilt: Ikke glem at det vi ofte tror er et veldig likestilt samfunn, stadig viser seg å ikke være det. Det gjelder ikke minst de forskjellige forventningene vi har til kvinner og menn, godt illustrert av dette danske innlegget: Karrierekvinde-ravnemor.

Hvis en karrierekvinne svikter barna sine, mens en karrieremann (tror ikke det ordet finnes en gang) bare gjør det han skal uten at noen leer på et øyenbryn – hvor langt har vi kommet da, egentlig?

Dette innlegget ble publisert i feminisme, her og nå, likestilling. Bokmerk permalenken.

12 svar til Karrierekvinner svikter barna sine

  1. Mammadamen sier:

    Interessant innlegg! Om vi baker cupcakes eller gjør karriere, vi mammaer får dessverre pes uansett …

  2. Ege Denne sier:

    Tror vi har fått det så langt trykt inn, at vi tenker at menn som forlater ekteskap, og menn som jobber hele tiden, det er bare sånn det er…
    Det er sååå mange rare holdninger ute i samfunnet..
    Fordommer og holdninger, det er der hver enkelt må starte. Og så velge sitt eget liv i trygg visshet om at det er nettopp det, ditt eget liv.

    Jeg las forresten ett sted at man kan prøve å gjøre alt for ungene sin skyld, men når de er voksne, så vil de mest sannsynligvis, uansett, ha en eller to saker hvor de er såre på deg….
    Hva er da vitsen med å bekymre seg over hvilke valg en tar i livet?

    • ylvalia sier:

      Jeg tenker to ting: Nummer en: Hvordan skal jeg klare å gjennomskue fordommer og holdninger slik at jeg ikke bare godtar alt ukritisk, men faktisk reagerer når jeg ser en slik avisforside?

      Nummer to: Når jeg HAR gjennomskuet noe BØR jeg virkelig dele det med verden. For eksempel ved å blogge om det. Så kan kanskje flere bli mer bevisste.

      Men ungene våre og valgene våre kommer vi nok aldri til å slutte å bekymre oss over. En viss grad av bekymring er selvfølgelig bra, så vi ikke lar alt gå for lut og kaldt vann. Men jeg tror de fleste av oss bekymrer seg mange ganger mer enn det som er av det gode.

  3. Lars Erik sier:

    Mannen sitter på Gardermoen og jobber og gleder seg til å komme hjem og bidra med klesvasken! Heldigvis har vi to maskiner og slipper å stå i elva… Sees snart!

  4. mormor sier:

    Det er langt igjen til reell likestilling, i alle fall når det gjelder forventninger om roller og gjøremål.
    Og det er ennå lengre frem til vi får likeverd, oss mennesker i melllom.

    Ha en fin dag🙂

  5. Fjellcoachen sier:

    Jeg synes de avisartiklene gjentar seg selv fra år til år, og fra tiår til tiår, ønsker meg en ny vinkling snart.

    Når jeg etter x antall år som over gjennomsnittet aktiv yrkesaktiv og periodevis enslig mor spør mine nå voksne barn hvordan de opplevde det, får jeg svar som følger: «Vi måtte bli selvstendige og har lært oss å ta ansvar, og det er vi glade for nå.» Uansett hvilke valg vi tar som foreldre, får vi noe og mister noe annet, og det samme gjelder for barna våre også. Det er snakk om verdivalg og prioriteringer, ikke om riktig eller galt.

    • ylvalia sier:

      Det er rart. Holdningene gjentar seg tiår etter tiår, og gang på gang roper vi ut og forsøker å bevisstgjøre. Men det ser ikke ut til å hjelpe.

      Likevel, jeg fortsetter, i den tro at det er bedre enn å bare tie stille.

      Når det gjelder ungene, tror og håper jeg at de ytre omstendighetene er mer eller mindre ubetydelige. Det viktige er at de vet at du vil være der for dem, alltid. Ikke hvor mange timer om dagen de tilbringer i barnehagen.

      • fjellcoachen sier:

        Det tror jeg du har helt rett i. Et barn vet om det blir sett, og det måles ikke i antall timers samvær, men i oppriktighet, interesse, varme og engasjement. Og barn fortsetter å være barn resten av livet i forhold til sine egne foreldre.

        Flott at du fortsetter, vi trenger slike stemmer som din🙂

Legg igjen en kommentar

