Varsel om litteraturhistorisk blogging

Så studeres det igjen. Det kommer vel ikke som noen bombe på de som kjenner meg at man jo ikke kan være BARE i foreldrepermisjon. Det er jo egentlig ikke bare-bare, det er faktisk mer enn nok jobb til å oppsluke deg fullstendig. Spesielt med barn nummer to og tre. Og akkurat derfor har det vært godt å ha disse studiene til å dra meg i en annen retning når jeg holder på å forsvinne fullstendig inn i hjemmets lune sysler. Ja, du skal ikke se bort i fra at studiene har reddet meg fra å begynne å bake cup-cakes!

(Det siste var altså en spøk. Jeg har ingen ting imot cup cakes eller dem som baker dem. Jeg bruker gjerne tid på kjøkkenet. I går bakte jeg Frøken Makeløs´ knasgode knekkebrød og var svært fornøyd med det).

I første barselspermisjon sertifiserte jeg meg som J2EE-arkitekt (det har med programmering å gjøre, hvis du lurte). I den neste tok jeg kurs i coaching, veiledning og relasjonsledelse. Med nummer tre startet jeg opp med nettstudium i nordisk. (Klar rød tråd her, ikke sant??) Og nå er jeg så heldig å få lov til å fortsette med nordisk-studiene på heltid, mens Mannen er i foreldrepermisjon. I fjor var det grammatikk, retorikk, dialektologi og sosiolingvistikk som gjaldt. I år flesker vi til med norrønt, norsk språkhistorie og litteraturhistorie. Og det er vel ingen hemmelighet at det er litteraturhistorien som er mest interessant i mine øyne – selv om det også er den som er mest jobb.

Av en eller annen grunn starter man alltid på begynnelsen, og så langt har vi derfor lest om norrøn poesi og prosa (Gunnlaug Ormstunge ble dratt fram fra glemselen, og den er jo fantastisk! Hvorfor har ingen laget film av den enda?), om folkediktning og ballader, og om barokkens kjente norske diktere Dorothe Engelbretsdatter og Petter Dass.

Dorothe Engelbretsdatter! Hun fortjener helt klart et eget innlegg på bloggen. Jeg håper jeg får tid til å skrive noen ord om Norges første kommersielle forfatter, vår første kvinnelige poet og den første som fikk statlig diktergasje i Norge.

Dette innlegget ble publisert i her og nå. Bokmerk permalenken.

8 svar til Varsel om litteraturhistorisk blogging

  1. Fjellcoachen sier:

    Kjenner at jeg liker den røde tråden din🙂

    • ylvalia sier:

      Hehe, takk! Alt viser seg stadig vekk å komme til nytte. J2EE-sertifiseringen er det rett nok en stund siden jeg har hatt bruk for å dra opp av hatten.

  2. Rannveig sier:

    Har du lest Fransis Meyers lidenskap? Apropos Dorthe Engelbretsdatter og Petter Das. Fornøyelig bok rett og slett.

    • ylvalia sier:

      Ja, det har jeg jo faktisk – men hadde glemt at det var brevvekslingen mellom dem som var tatt opp der. Fantastisk bok, ja, jeg husker jeg lo! Takk for påminnelsen!

    • Lars Erik sier:

      Aha, det var der jeg hadde det fra. Vi diskuterte Dorthe her om dagen, og jeg erindret denne brevvekslingen. Men dere, skrives ikke Petter Dass med to «s»-er?

  3. Lars Erik sier:

    «Ja, du skal ikke se bort i fra at studiene har reddet meg fra å begynne å bake cup-cakes!» – haha🙂 Det er kanskje bra for meg at du heller baker knekkebrød en cup-cakes. Vel og bra med Mammen med stor «M», men det må ikke bli for mye av ham heller.

    • ylvalia sier:

      Sier du som disket opp med boller i går?😉

      Nei, det har ikke blitt bakt noen cup-cakes her i gården (det ble handlet inn ingredienser en gang, men det skortet på gjennomføringen). Men vi er gode på muffins, boller og sjokoladekake!

Legg igjen en kommentar

