Innbokskontroll FTW!

Jeg vet ikke om det bare er meg, men når våren endelig er her, blir alt plutselig så travelt. Hundre prosjekter ute og inne skal helst bli ferdig før sommeren, deadlines hoper seg opp på jobb eller studier, og hvem har nå egentlig tid til å gjøre husarbeid når det er så fin sol ute? Så backloggen vokser, kaoset er komplett, og jeg mister oversikten! Det er rett og slett for mye.

Men i år har jeg i hvert fall kontroll på én ting, og det er innboksen min. E-posten, altså. For de av dere som ikke har prøvd dette enda, så må jeg bare si at det er genialt. Ta gjerne en titt på Jørns blogg om innbokskontroll, men prinsippet er veldig enkelt: I innboksen ligger det kun e-post jeg skal ta aksjon på. All annen e-post blir straks arkivert. Det betyr at innboksen er to-do-listen min, og dit sender jeg e-post til meg selv når det er noe jeg skal huske å gjøre. Det tok lang tid før jeg turte å ta systemet i bruk, men nå fatter jeg ikke hvordan jeg klarte å holde oversikt uten. Eller, det vil si, jeg hadde jo ikke oversikt. Sånn omtrent på denne tida hvert år sklei ting ut, og jeg klarte ikke å følge opp lenger. Så ut på høsten en gang, klarte jeg å ta meg inn igjen. Men alltid med en følelse av å ha glemt noe viktig. Ikke lenger nå!

Mannen er også ganske fornøyd, tror jeg. Han har etter hvert lært seg at dersom han vil ha meg til å gjøre noe, må han sende det på mail. Da blir det gjort! Kan jo ikke ha den e-posten liggende og irritere i innboksen, vet du. Men stakkars den som sender meg en sms eller FB-melding. Der blir ting fort borte i strømmen.

Det siste jeg har oppdaget, er at hvis det er noe jeg gjerne vil prioritere, men ikke klarer å prioritere, så hjelper det å sende det på e-post til to-do-listen min. Jeg kan for eksempel skrive: «Blogg noe!» Og jammen skjer det. Kanskje ikke verdens mest geniale blogging, men i hvert fall litt etterlengtet oppmerksomhet til en stakkars nedprioritert blogg. Og så er vi i gang igjen!

Dette innlegget ble publisert i her og nå. Bokmerk permalenken.

7 svar til Innbokskontroll FTW!

  1. Veldig hyggelig at metoden fungerer i praksis!

    Mhp. å sende e-post til meg selv, så er det noe jeg gjør mange ganger hver dag. Dermed sikrer jeg at jeg husker det jeg _ønsker_ å huske. Har skrevet litt om dette tidligere: http://innbokskontroll.wordpress.com/2011/10/08/send-e-post-til-deg-selv-husk-alt/

  2. Lammelåret sier:

    Så bra at du har funnet noe som fungerer for deg!

    • ylvalia sier:

      Ja, og det fungerer så bra at jeg syntes jeg skyldte verden et tips. Nå var det bare å få like godt kontroll over sms-innboksen…

  3. Interessant at du nevner sms-innboksen som et problem. Det opplever både jeg selv, og mange jeg har hatt foredrag for også som et problem. SMS-innboksen er mer utrygg enn mail-innboksen. Dette trolig fordi vi i liten grad jobber fra sms-innboksmiljøet. SMS er bra for her-og-nå varsling, men mindre bra for oppgavehåndtering

    • ylvalia sier:

      Egentlig hadde det jo ikke vært så vanskelig å gjøre sms-innboksen bedre. Alt som trengs er en arkiveringsfunksjon, så jeg kan skille mellom sms som må tas aksjon på og ikke. Uten å miste informasjon. Så da trengs bare en måte å få mobiltelefonprodusentene til å skjønne at vi trenger denne funksjonaliteten! SMS-arkiv FTW!

Legg igjen en kommentar

