Noen blogger jeg ikke ville vært foruten

Bilde

Tidlig i november i fjor kom det plutselig dumpende to blog awards i kommentarfeltet mitt. Sånne som det er meningen at man skal dele ut videre til blogger man liker. Jeg ble veldig glad for oppmerksomheten – tusen takk til Lammelåret og Mormor – men jeg har et litt ambivalent forhold til sånne blog awards. Det er mange forskjellige grunner til dét, og jeg gidder ikke kjede dere med dem her, men én av dem er at jeg har et mindreverdighetskompleks når jeg skal dele dem ut videre. De fleste bloggene jeg leser har jo uansett veldig mange flere lesere enn meg.

Så i stedet for å dele ut awards, tenkte jeg at jeg bare gir dere en liten liste over noen av de bloggene jeg får mye ut av om dagen (det vil vel si siste uka omtrent, da alt som er lenger siden enn dét, ikke ligger fremst i pannebrasken lenger).

Så, i tilfeldig valgt rekkefølge, husker jeg å nevne:

Frøken Makeløs – fordi hun debatterer så ydmykt, men likevel står for sterke meninger, basert på kunnskap og refleksjon. Hun har fått meg til å skifte mening ved flere anledninger, fordi hun skriver på en måte som gjør at jeg faktisk leser argumentene hennes i stedet for bare å la meg provosere.

Anne Viken – fordi hun har sterke meninger og aldri legger fingrene i mellom, selv om hun er kontroversiell. Tøff, altså. Skarp og kunnskapsrik er hun også. Men kunne kanskje hatt noe å lære av Frøken Makeløs innimellom, hvis målet er å overbevise.

Hjorthen – fordi han stiller spørsmålstegn der de fleste andre glemmer å gjøre det. Du vet dessuten aldri hva du møter i neste blogginnlegg – er det en saklig debatttekst, en novelle, en bildefortelling, et satirisk liksom-intervju? Det er ikke alltid du er helt sikker etter at du har lest det heller.

Charlotte Hit Och Dit – fordi hun er like skarp som hun er morsom. Hun bor i Finland og skriver på svensk, noe som blir stadig enklere å lese etter hvert som jeg blir vant til det.

Les Mye -fordi hun leser en imponerende mengde bøker og skriver gode, korte bokomtaler med klare anbefalinger.

Jeg må også få anbefale bloggkollektivet Maddam og tidsskriftet Minerva – der går det med mye tid, men jeg liker det. Jeg liker samfunnsdebatt, og her finner jeg mye interessant.

Og, joda, det er mange flere blogger jeg følger med på, og som fyller opp Google Reader med dusinvis av poster hver eneste dag. Det er et slit å få lest alt, sant å si, men det blir en del skumming da. Men jeg stopper lista her nå, ellers må jeg snart dra hele lista, og det var jo ikke det som var meningen.

Og så ser jeg gjennom lista, og må le litt når jeg ser at Hjorthen er den eneste mannlige bloggeren på lista (hvis vi ser bort fra alle gutta som publiserer på Minerva). (Håper han føler seg beæret, som får trone der på lista mi, sammen med alle de skarpe damene.)

Dette innlegget ble publisert i anbefalinger, her og nå. Bokmerk permalenken.

6 svar til Noen blogger jeg ikke ville vært foruten

  1. Oi! For et fantastisk kompliment, kanskje noe av det fineste jeg hørt! Å være ydmyk og inkluderende i stilen samtidig som jeg er på klar på hva jeg selv mener, er noe jeg virkelig streber etter. Fantastisk å høre at du syns jeg får det til. Tusen takk, du løftet dagen min mange hakk!

  2. Charlotte sier:

    Tack för det! Och vilken fin blogg du har!

  3. Mormor sier:

    Flott og veldig lur måte å løse dette på 🙂
    Mormorklem 🙂

Legg igjen en kommentar