Trodde du at du kunne få det som du ville, liksom?

Hei du, dame/kvinne/jente/hva du nå vil kalle deg! Du ser ganske stressa ut, der du går og sjonglerer jobb, mann, barn, bikkje, hus, karriere, venner, trening, og hva det nå er. Har du lyst å finne ut hvordan du ønsker å gjøre dette, sier du? Vel, her er den fantastiske nyheten: Uansett hva du gjør, er det feil!

Jobber du? Du burde være hjemme med ungene dine. Hvorfor har du ellers fått dem, din egoistiske og alt for likestilte karrierestrebende Tårnfrid-etterligning.

Er du hjemme med barna dine? Fy skamme deg, du som ikke ærer dine formødre som har kjempet fram med nebb og klør retten til å jobbe og muligheten til å ha barna dine i barnehage! Dessuten må du tenke på din egen økonomi og selvstendighet, for du er rett og slett NAIV om du stoler på en felles økonomi (se lenger ned).

Lager du posemat? Er du klar over hvor mye salt det er i den maten og at ungene dine kommer til å bli fullstendig feilernærte?

Lager du maten fra bunnen? Akkurat, du er en sånn hysterisk husmor som skal ha alt på stell hele tiden og ikke kan slappe av. Fatter du at ungene dine kommer til å bli super-stressa? Dessuten gjør du det bare for å vise at du er bedre en Toro-folka.

Trener du? Nei, vet du hva, hvis du ikke klarer å holde deg i form ved å passe hus og barn, må du tenke litt mer over hva kvinner egentlig er skapt for.

Trener du ikke? Neivel, ikke skyld på meg når mannen din forlater deg for en som er 10 år yngre. Det var tross alt ikke en dvask fødselskropp med hengepupper han skrev under på da dere giftet dere. Dessuten må du skjønne at du må ta vare på din egen helse!

Ammer du? Ammer du ikke? Gir du ungene dine brus og lørdagsgodt? Bare gulrøtter? Bruker du bil? Bruker du sykkel? Spiser du lavkarbo? Spiser du hva du vil? Tjener du penger? Går du på trygd? Slapp av, uansett, UANSETT hvordan du velger å leve livet ditt, skal vi komme og fortelle deg hvorfor alt du gjør er galt. HA HA HA, du taper!

Forresten, er du mann, ikke kvinne? Hei, bare vent, vi har begynt på deg også nå, så bare ikke tro du slipper unna. Vi tar deg snart!

(Bare et lite mandags-morra-oppgulp. Vi er nok snart tilbake i rosenrøde lister-modus).

Dette innlegget ble publisert i er det mulig?!, feminisme, her og nå, likestilling. Bokmerk permalenken.

129 svar til Trodde du at du kunne få det som du ville, liksom?

  1. Bra blogg, Anne Marie!

    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett!

    Er det noen som har tips om gode blogger jeg bør anbefale så send meg en link på magne.antonsen [@] vg.no Vil du ha flere tips om gode blogger kan du følge Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg

    • Lene sier:

      Du sier noe som er så utrolig viktig, man er fritt vildt samme hva man gjør. Jeg har den siste tiden tenkt på det samme…. Nå er jeg snart ferdig med å studere og det oppleves osm jeg nå har 3 valg: 1. få barn, gå ut i jobb så raskt som mulig: «Fy deg!! er du bare interessert i deg selv og din egen karriere du, da hva med barnet!» 2. få barn og være hjemme med det noen år «Fy deg!! Er du en anti-feminist som jobber aktivt for å opprettholde kjønnsrollemønstrene!!» 3. ikke få barn. «Hva!!! skal du ikke ha barn, skal du bli en så navlebeskuende egoist som BARE tenker på deg selv!!!»
      Ja, ja, da er det bare å velge da…….

      • ylvalia sier:

        Lykke til hva du nå enn velger. Du er tydeligvis bevisst på at du må velge, så da klarer du nok å velge det som er best for deg selv.

    • Violett i Oz sier:

      Dette innlegget traff! Jeg bor i Australia og her er det mye mer bredt spektrum på det som er «vanlig» når en får barn. Og jeg får stadig folk hjemmefra som rynker på øyenebrynet når jeg sier jeg ennå er hjemme med min datter på 21 mnd. «Er du hjemme med henne ENDA?». Når jeg forteller at jeg jobber deltid hjemmefra og at datteren min snart skal begynne i barnehage så senker øyenbrynene seg litt og kommentaren er «så greit å jobbe litt hjemmefra da, da tjener jo du og litt penger og det er jo godt å for henne å gå i barnehagen». Når jeg forteller at jeg har faktisk jobbet hjemmefra siden min datter var 2 dager gammel så vi hadde råd til at jeg kunne være et år i et land som bare nylig fikk 3 mnd betalt mammaperm (på minstelønn) så senker øyenbrynene seg ned til øynene og folk tror knapt på meg «Tuller du? Det høres ut som tortuuuuuur å måtte jobbe mens du har mammaperm!». Så er det litt stillhet, og da kommer ofte kommentaren: «Ja, jeg hadde jo lyst til å være hjemme litt lenger, men det gikk ikke økonomisk». Da har jeg lyst å si noe, men det gjør jeg ikke…..en får være hjemme et år med tilnærmet lik lønn, og da gjør en ingen forandringer i sin livsstil økonomisk, selv om livet har forandret seg på alle andre måter. Norge er et trygt land å få en familie i, den økonomiske bekymringen er ikke så ille for di fleste, men betingelsen for dette er da at samfunnet generelt forventer av deg at du betaler dette tilbake ved å vende tilbake til arbeidslivet som en flink norsk mamma bør. Det tok meg tid å sette pris på at det var annerledes i Australia, jeg syns det var urettferdig at jeg etter mange år i arbeidslivet ikke fikk noen økonomisk annerkjennelse for dette da jeg ble mamma. (betalt mammaperm for 3 mnd ble kun innført her for 6 mnd siden.) men etter en tid har jeg nå begynt å sette pris på det. Det tvang oss til å revurdere økonomien var og det vi ønsket for fremtiden. Jeg føler meg generelt mye mer fri enn en typisk norsk mamma, og våkner hver dag med god samvittighet for at jeg har hatt frihet til å ta det valget jeg føler var rett for oss.

      • ylvalia sier:

        Takk for en flott beskrivelse. Vi er nok mange her hjemme som bare har fulgt strømmen og gjort slik det er lagt opp til, med ett års permisjon, noen uker til mannen, og så barnet i barnehage fra ett år. Litt bevisstløs følger man bare strømmen. Sånn var det i hvert fall for meg. Nå er jeg på barn nummer tre, og føler at jeg er mye mer bevisst i de valgene jeg tar.

        Godt å høre at du har funnet en hverdag som passer for deg, og lykke til videre!

  2. sydrak sier:

    Haha, morsomt, men likevel et veldig sant innlegg!:) Made my day!

  3. LGK sier:

    Stående applaus! Folk finner alltid noe å henge seg opp i, kanskje noen husker den fabelen om den gamle mannen, den unge gutten og eselet? Folk ler og kritiserer uansett hvordan man ter seg. Vil man unngå kritikk, bør man slutte å omgås folk. 🙂

  4. Jepp, akkurat sånn er det! Sleng inn karbo-debatten også, så er det fullkomment.

  5. Lille sier:

    så sant, så sant… alt gir deg kreft og ingen har noen grunn til å være lykkelige med livet sitt…

  6. Velkommen til en spirituell dilemma. Den treffer menn og kvinner likt. Ta det på alvor. Undersøk meningen med livet ved å ta en titt på hva de vet om det som skjer ved døden – nær døden opplevelser – du vil bli positivt overrasket å vite at du har et indre liv som gir deg innsikt om det som faktisk er riktig for deg på tvers av normer og regler satt av andre. Jo dyper ned i kaninhullet du går, desto større rikdom av innsikt vil du finne.

  7. Hege sier:

    Hahaha…veldig bra 🙂

  8. Karianne sier:

    Flott innlegg 🙂

  9. Knallbra!! Tok den på kornet der…=)Morsomt å lese!

  10. Ellen sier:

    Kjempebra! Morsom måte å fremstille et alvorlig tema på. Har i løpet av årene blitt utsatt for så å si alle disse anklagene så man gjør jo ikke mye «riktig»… hm. 🙂

  11. Mammadamen sier:

    Å, så herlig! Dette var veldig godt å lese, Ylvalia:-)

  12. Ege Denne sier:

    Hehe akkurat på spikeren 😉 Kanskje på tide at vi boikotter det ene og det andre alle sammen? Og faktisk kunne det du skrev også bli sagt om menn… Mange menn er mellom barken og veden de også..

    • ylvalia sier:

      Ja, jeg er klar over det, det er ikke bare vi jenter som blir bombardert med motstridende anbefalinger, påbud og fordømmelse fra alle kanter. Mennene har det ikke enkelt de heller. Som jente føler jeg likevel at vi får mest – men kan hende det er mange menn (og kvinner) som er uenige i det?

  13. Nydelig herlig:-)!

  14. Aslaugok sier:

    Fabelaktig! Verden skal visst ikke være enkel 🙂

  15. Janniche sier:

    DEN DER VAR GENIAL…. er akkurat slik jeg føler verden er for tiden. Uansett hva som gjøres og hvordan det gjøres så er det feil. Her tok du det på kornet.

  16. vargas12 sier:

    Hei

    Bra innlegg-

    Det har mye med egen innstilling å gjøre. Om det går bra med deg, og om du skal høre på alle andres formaninger om hva som er rett og galt.

    Lev ditt liv som du selv vil.

    Er du av den oppfatning at livet er en dans på roser så vil du før eller siden gå på en smell. Er du derimot innstilt på at livet sv og til kan være et helvete så er du ihvertfall forberedt på det!

    http://www.vargas12.com/2011/10/gleder-og-skuffelser-forventningenes-byrde/

    Takk for meg!

    Vargas

    • ylvalia sier:

      Godt poeng, Vargas. Det er i hvert fall en fordel å innse at man ikke kan oppnå alt, men velge det som er viktigst for en selv.

  17. Jeanette sier:

    Fantastisk.. 😀

  18. Ragnarock sier:

    Sant! Hvert eneste ord!!!

  19. Veldig bra sagt Anne Mari, og det stemmer godt med samtaler vi hadde under «studietiden» vår 🙂 Du skriver veldig bra!

  20. Du kan få sagt det du 🙂 Du skal få mitt favorittutsagn med deg på veien også: DET ER IKKE HVORDAN DU HAR DET, MEN HVORDAN DU TAR DET! 😉 Så lenge man klarer å være fornøyd med sin egen hverdag, så glem hva andre mener! Er du ikke fornøyd, så gjør noe med det. Enkelt og greit, ikke sant?
    Ha en fin kveld 🙂

  21. Heidi sier:

    Hehehehe, kjempe bra!!

  22. Lillian sier:

    Fantastisk!! Denne likte jeg, for det er så utrolig sant som det er sagt.

  23. Jeg tror mange menn vil være hjemme med barna, men kvinnenes «jeg vil» hindrer dem. Kvinnene argumenterer for at de har det så ille, men innerst inne vil de. Hvis menn skal ta mer vare på barne må kvinnene innse at de må «ofre» noe for at mennene skal «ville». Alt har med tradisjoner og «manndom» og «kvinnelig» å gjøre. Tror det mest er opp til kvinnene. Dere bestemmer. Slutt å klag. Hvis dere vil at mannen skal passe barna deres, gjør de det.

    • ylvalia sier:

      Hm…har du lest innlegget mitt i det hele tatt? Foreslår at du tar en titt.

    • LGK sier:

      Mannen «passer» ikke barna «deres», han har kvalitetstid med egne barn. Snakk om gangsyn gitt…

    • Janniche sier:

      Viste ikke at det her å passe barna når det er sine egne det er snakk om. DU høres ut som mormoren min når hun spør om det er samboern som er barnepike når det ikke er jeg som er sammen med barna våre. Som om det er den største selvfølge at det er kun jeg som er ene og alene ansvarlig for VÅRE barn.

    • vaskefilla sier:

      Er vel ikke snakk om at hun klager. det er snakk om hvorfor er det aldri rett å gjøre det man selv føler.. hvorfor skal samfunnet bestemme hva som er best for oss?
      Jeg har to barn, og er hjemme med dem så mye jeg har mulighet til…. Jeg har det minste problemet med å passe mine egne barn og vaske vårt eget hus… dersom samboeren er villig til å legge seg under bilen for å skifte olje, snekre en ny veranda, bytte ut et vindu osv.. Så sier mange kvinner – Det kan vi godt gjøre om dere vise oss hvordan det skal gjøres. Det skulle jeg gjerne også sagt når det gjelder vasking av hus.. Dessverre har jeg bevist nå i 14 år at jeg er flink med vaskekluten. (dumme meg 😉 )
      Poenget mitt er : Hvorfor kan ikke et par (med eller uten barn), finne ut av hva som er best for akkurat dem, uten om at de skal få syte stempelet på seg? Kvinne eller mann, så må vi røske tak i hverandres oppgaver.. det er ikke enkelt for en mann heller å prøve å få til en likestilling når man har en kvinne som er redd for å brekke neglen. Like lite enkelt er det for en kvinne å få mannen til å stryke eller sy tøy. – Likestilling i ordets rette forstand går begge veier.. så er det opp til oss selv å finne en god løsning på det 🙂

      • ylvalia sier:

        Sånn er det. Vi har alle et ansvar for å fylle våre egne liv med de tingene vi ønsker – kvinner som menn. Takk for god kommentar, og lykke til med å finne balansen videre!

  24. ylvalia sier:

    Tusen takk for alle de fine kommentarene! Nå kan jeg smile resten av kvelden.

  25. Rannveig sier:

    Særs godt oppsummert! Nå skal jeg gå å legge meg med god samvittighet.

  26. Herlig! Nå kan jeg slappe av og vite at uansett hva jeg gjør blir det galt, det er igrunnen en lettelse 😀

  27. villhjerte sier:

    Herlig innlegg! 🙂
    Du skriver drivende godt, og lett lestbart. Jeg koste meg virkelig med innlegget, og kommer til å titte innom flere ganger.
    Ha en fortsatt fin, og smilende kveld! 🙂

  28. Cecilie sier:

    Fantastisk 😀

  29. Haha! Tidenes! Nå har jeg dog ikke barn selv, så det må vel være noe galt det også ? :p

    • ylvalia sier:

      Selvfølgelig! For det første må du huske på at før du får barn må du utdanne deg og være godt i gang med en karriere. For det andre er det viktig å huske på at du biologisk sett bør begynne å få barn veldig tidlig, helst før du fyller tjue. Så lykke til!

      • Pokker, jeg er for seint ute! Jeg blir 20 i Desember.. I’m so doomed..
        Ikke har jeg noe utdanning innenfor psykologiske opplegg eller lege, advokat eller er gift med en millionær.. Fuck this, jeg kommer til og måtte la være med å få barn virker det som.

  30. Lammelåret sier:

    Nettopp, alltid noe som ikke er bra, så vi får heller stole på oss selv og gjøre det vi er mest komfortable med og støtte oss til dem som har noenlunne likt syn på saken.

    Mitt Lysbakken-bidrag finner du her:

    Rull inn puppen, Lysbakken!

    • ylvalia sier:

      Lysbakken, ja. Nok en person som føler det riktig og viktig å fortelle andre hvilke valg de bør gjøre. Gjerne i likestillingens eller andre gode formåls navn. En inspirator for mitt innlegg i dag. Fin blogg du har, gleder meg til å lese mer på den.

      • Lammelåret sier:

        Ser at du også har fått plass på VG i dag, så jeg måtte selvsagt sjekke ut hva du skriver om. Ser at innleggene våre har en del fellestrekk. Slenger meg på som følger av bloggen din og ser fram til å lese mer hos deg!

      • Ingvill sier:

        God innlegg, men eg er ikkje samd i at Lysbakken prøver å fortelle mødre kva dei skal gjera. Hans poeng var ganske ettertrykkeleg likt ditt – at det må vera greit å velgje sjølv, sjølv om ein vel noko som går på tvers av normer for kva ei god mor «skal» gjera.

      • ylvalia sier:

        Ingvill: Jeg må nok bare «legge meg flat» som det heter. Etter å ha lest litt mer av hva Lysbakken faktisk mener, og ikke bare hva alle andre mener om det han mener (hvis du skjønner hva jeg mener ;-)), kan det godt være at jeg er enig med ham.

        Alle bør respekteres for de valgene man tar, og om noen velger å ikke fullamme til seks måneder må de respekteres for det. Ingen barn i Norge tar skade av det, og det er faktisk mange andre faktorer som må med i regnestykket enn bare de positive effektene av amming. Ammingen kan ikke være altoverskyggende! Det er dessuten mange som av ulike grunner ikke kan eller vil amme, og å påstå at barna deres, her i Norge, vil ta skade av det, er bare tull!

        Når det er sagt, må jeg som ammende mor også si at for meg, som har hatt en problemfri ammetilværelse, så har ammingen vært en spesiell og fin ting. Jeg ville blitt dypt frustrert om noen forsøkte å presse meg til å slutte å amme. Derfor er jeg glad for at jeg lever i et samfunn der amming sees på noe verdifullt som det må være lov for mødre med spebarn å prioritere.

  31. Casathea sier:

    Ikke enkelt å please alle nei.. morsomt innlegg:)

  32. silje s sier:

    Hærlig og befriende lesning! 😀
    Du traff spikeren på hodet!

  33. adinajb sier:

    hahahaha knall bra innlegg. gav meg inspirasjon!

  34. Friva sier:

    Love it! Satt aa smilte hele veien gjennom. Minner meg litt om mine «oppgulp» av og til 🙂

  35. tuppelina82 sier:

    morsomt, sant, trist og sååå utrolig rett på en feil måte.
    -husk at du er jo en kvinne, så du skal ikke tenke ut slikt selv, det er det Lysbakken som skal gjøre for deg! for du vet jo aldeles ikke ditt eget beste, det er det han som vet; for han hadde pappaperm han…som egentlig ikke var perm siden han da faktisk skrev en bok da…

    nei jeg trro at vi alle sammen må lytte til alle råd som er, slik at vi kan forkaste noen, le av andre, trampe noen i hel, brenne mange, og så vil vi sitte igjen med en fin samling råd som passer våre familier (selv om de ikke ville ha passet naboen)

  36. Barbarella sier:

    Ja, det var akkurat disse tankene som lå bak da jeg begynte å blogge.. som ingressen på bloggen min viser.

  37. christina sier:

    Sant, sant,sant…Veldig godt skrivet!! Men jeg gjør som jeg synes er best, UTEN dårlig samvittighet 🙂

  38. priestine sier:

    Sant så sant!! Kjempe bra skrevet 😉 Ho ho.. bra innlegg å lese en tirsdagsmorgen altså:)
    Det er viktig å tørre å være seg selv – vite hva en står for – og følge det!
    Da tror jeg en har det aller best! 🙂

  39. Liv Tone sier:

    Kjempe bra innlegg, det er ikke rart mange kan få surr i hodet av alle anbefalinger som gis. Som Priestine sier så må en vite selv hva en står for og ikke følger andres press.
    Ha en god dag!

  40. Tilbaketråkk: Kvinnedebatten: Blogganbefalinger – Mammadamen

  41. Renate Olsen sier:

    dødsbra! haha 😀 folk må alltid ha noe å henge seg opp i. Men alt du skriver er jo sant da, folk henger seg opp i disse tingene. En må vertfall stå for de valgene en gjør, og prøve å gjøre det best mulig utav det 🙂 Det er ikke viktig å finne ut hvilke anbefalinger man skal sile ut, og hvilke man skal ta i bruk! Flott!

  42. underveis sier:

    very good! 🙂

  43. Gro sier:

    …og så vil man alltid ha den der gnagende samvittigheten liggende under huden…»Hva kunne jeg gjort annerledes?»
    Når skal vi lære oss å bruke mage- og hjertefølelsesn uten å ta hensyn til hva som forventes av oss hele tiden?

    Veldig bra skrevet!

    Hilsen mor til 2 «voksne» jenter som stadig lurer på «hvordan jeg skal gjøre det rett»!

  44. Asta Burrows sier:

    Så da er det som jeg trodde da… at uansett hva jeg gjør så skal jeg ha dårlig samvittighet! 🙂

  45. Linda C. Hagen sier:

    For et supert innlegg, det er akkkurat sånn det er! Hahaha, det er jo til å le av! Dette var et lettelsens innlegg ogman får bare le av alle «feila» man gjør eller alle «feila» alle andre gjør. Håper det er greit at jeg deler dette innlegget på min egen blogg. Linker hit til din blogg altså, ikke utgir meg selv for å ha skrevet dette:)

  46. Tilbaketråkk: Dette må du lese! | Absolutt hjemme

  47. Tilbaketråkk: Egentlig så er det jo veldig enkelt?!

  48. April sier:

    Meget bra 🙂 Folk henger jo seg opp i det meste.!

  49. barbro sier:

    Fantastisk oppsummering! Morsom lesning, hele debatten tatt på kornet og ikke minst så viktige poeng! Beste jeg har lest på lenge 🙂

  50. Sara Frostadottir Sigmundsen sier:

    Hahaha – der traff du spikeren på hodet! Man kan ikkje vinne uansett – så det er bare å gjør det besta utav det! ;o) Ha en fortsatt herlig tirsdag! ;o)

  51. Wenche Nøttestad sier:

    Slik er det i formynderstaten. Det skal ikke være bra og ha egne meninger eller være selvstendig. De rød/grønne er de værste til å lage regler og bestemmelser for oppførsel og meninger. Vi får jo snart ikke bestemme noe selv, alt skal være regulert. Alle blir like og A4. TRIST…

    • Geir Ove sier:

      Det er ingen formynderstat, det er regler….men det må vi ha. Og selvfølgelig kan vi ha egne meninger, hvem sier noe annet. Bare vær trist du og la Arbeiderpariet gjøre den jobben de faktisk gjør veldig bra.

    • Vestlending sier:

      Det er ikkje slik at det berre er dei som stemmer på rød-grønne parti som fortel deg korleis du skal leva! Dette gjeld alle sider og dessverre dei fleste som er oppvaksne med jantelova her på berget, og som derifrå har adoptert den (ubevisst) inn i eigne meiningar. Ser du at ho skriv like mykje om dei som er i jobb og som må koma seg heim? Trur ikkje det er AP sitt program…

    • Annie sier:

      Og vips, Wenche! Der ble du en av de hun skrev om 🙂
      Slutt og klag! Begynn med deg selv! Det er kjipt, det er vanskelig, noen klarer det, andre ikke, men du velger selv om du vil leve et A4 liv eller ikke. Det er det ingen andre som velger for deg. Jeg tror det var fryktelig mange mennesker som var glade for Arbeiderpartiet for en del tiår tilbake. Det er ikke partiene det står på?
      Det er deg!

  52. nerma suljic sier:

    Flott Florø jenta 🙂 You go girl 🙂

  53. Geir Ove sier:

    Det er det mest flåsette og idiotiske innlegget jeg har lest på lenge. Klage slurv som dette har ingen mening.

    • Tante Greta sier:

      Godt du har klart å lukke øyne og ører for det som faktisk skjer i samfunnet, da 😉

    • Annie sier:

      Les litt bak orda da, Geir Ove.
      Jenta skriver om realiteten. Du lever vel i 2011 du også? 🙂

  54. Meget bra! Trist-morsomt. Et dilemma også der altså.

  55. Ingeborg sier:

    Suverent skrevet frøken!

  56. mormor sier:

    Takk for at du ga meg en god latter og en tankeflis.

    Ha en god kveld 🙂

  57. Steve Cooling sier:

    Carpe diem!

  58. Tante Greta sier:

    Ja, dette er bae så velkjent. Alle har meninger, uansett hva man gjør eller ikke gjør, så her er det bare å lukke ørene og gjøre det som er riktig for en selv og familien man lever sammen med. Drit i hva de andre tenker og mener, for de er jaggu ikke så perfekte at det gjør noe, de heller 🙂

  59. kariana sier:

    Hei alle sammen! Oldemor her! Selvom jeg er førtimodell har jeg og vært i jobb med 3 barn fra 60-tallet, tilogmed selvstendig næringsdrivende. OG nå liker jeg ikke ordene : tidsklemma,perfekt,eldrebølgen …! Tidsklemme får en når en skal leve som før når en får barn,en MÅ prioritere, perfekt er et ord som er helt feil, hvem skal få definere ordet perfekt? Eldrebølge er et negativt ladet ord, det er som vi ødelegger landet, enda de fleste av oss er friske og klarer oss selv! Ylvalia har et morsomt, men alvorlig poeng! Jeg sier til alle dere unge, bli trygg på dere selv før dere blir så gamle som meg!!Ikke tenk kropp og hvitt interiør, men helse og hjemmehygge!

    • Lammelåret sier:

      kariana
      Jeg kjenner at jeg liker deg veldig godt!
      Lytt, lytt!

    • Annie sier:

      Ikke tenk kropp og hvitt interiør, men helse og hjemmehygge.
      Godt sagt! 🙂

    • tuppelina82 sier:

      helt enig med deg.
      jeg har forresten levd med at mange synes jeg er ‘gammeldags’ (les; jeg lager mat fra bunnen av mesteparten av tiden, selv om pose mat funker det også av og til. samt jeg kunne tenkt meg å være hjemme noen år som fulltids husmor for å gi barna mine den tryggheten, o.l. og det blir sett på som gammeldags av mange på min alder)

      jeg har aldri følt noen tidsklemme bortsett fra de gangene jeg i ‘ammetåke’ skal ut på første fest og hadde glemt hvor lang tid det tar å ta på seg sminke, skifte bleier og pakke litt klær til barnevakten, finne klær til meg, mate ungene, fikse håret m.m. (?) er så lenge siden jeg var ute på fest at jeg husker egentlig ikke alt jeg må gjøre før jeg drar ut… 😛

      jeg synes det er trist i dag at det er så mange som føler de blir tvunget til å overlate barna til barnehage/dagmamma før de er klare for det, men det er også mange som hadde hatt mulighet til å være hjemme litt lenger om de ville. MEN de vil ikke ofre mange materielle goder (jeg dømme ikke, jeg bare sier det).
      hadde det ikke vært for at jeg hadde en ryggskade og bekkenløsning som jeg enda sliter med, så hadde jeg ikke fått den gleden av å være hjemme med barna mine så lenge som jeg var (selv om det var smertefull tid med mye daglig trening)…

      men jeg er litt rar jeg i forhold til de i min omgangskrets; jeg liker nemlig bedre å sitte innetullet i ett teppe og lese til barna mine enn å sjekke opp menn og finne ut hvordan jeg kan stige i gradene på jobb… all ære til de som velger annerledes enn meg, men det er bare ikke for meg 😉

      • ylvalia sier:

        Så bra at du har funnet det som fungerer for deg, og at du samtidig respekterer de valgene andre gjør. Lykke til videre!

      • frøydis Ali sier:

        Syns du skal være fornøyd slik du har innrettet deg og slik du føler er bra. Man skal ikke la seg presse fordi det er upop eller pop i øyeblikket. Jeg syns personlig det er synd at alle unger skal i barnehage og alt blir overlatt til andre enn en selv. Er det virkelig slik det gies inntrykk av at alle mødre omfavner det med stort smil og stort nikk JAAAA? Jeg tror ikke det. Men regjeringen legger opp til at alle skal ut i jobb, alle i barnehage og derformå man være ute begge i jobb for å klare alle forpliktelsene. Syns synd i mange unge par idag, det er et skikkelig dilemma de er oppe i mange.
        Jeg har 4 barn og tre av dem hadde jeg hjemme, den siste i barnehage. Har de blitt semre personer av å gå sammen mor heime? Tror ikke det. Kjærlighet og omsorg er det viktigste ien familie, det er limet i et samfunn, og mister vi det er samfunnet tapt. Denne omsorgen er også en viktig ballast siden i livet, når barna selv skal stå på egne bein i en vanskelig verden. Mine er i gode jobber, er omsorgsfulle og hjelpsomme, og har valgt annerledes med sine barn enn jeg gjorde. Men de glemmer ikke oppdrager rollen og hvem som har ansvaret for barnas ve og vel. Mine barnebarn er både sunne og friske, også på det mentale planet. Folk må selv få velge, men det er for liten
        valgmuglighet for mødre og fedre idag.
        Det er deilig å ha småbarnsårene , se utviklingen, le og gråte med dem, kose seg med dem og se dem vokse til selvstendige individer.Ville aldri byttet det bort med jobb og karriere ,selv om det var ganske magert økonomisk til tider. Man må iblant velge selv….. hva er viktigst når man bestemmer seg for å få barn? Er barna ditt ansvar eller andres?Er det matrielle mer viktig enn samhørigheten med barna? Men som sagt, mange har jo ikke valgmusligheter slik samfunnet legger alt opp til. Nyt iallefall de måneder eller årene du/dere får mens barna er små. De kommer aldri tilbake, og det går fort nå til dags.

    • ylvalia sier:

      Takk skal du ha Karina. Jeg tror mange av oss føler på tidsklemma, og på et stadig økende krysspress for å nå det perfekte. Og så er det bare umulig å oppnå alt!

    • Tante Greta sier:

      Kariana, du er ett klokt menneske, du:) Lært av livet, som alle burde gjøre, istedenfor å strebe etter å hele tiden være bedre enn alle andre….for så å glemme det som faktisk er viktig livet; De nære ting:)
      Klem.

  60. Annie sier:

    Og vet dere hva det verste er?
    At hver og en av oss er hovedpersonene bak disse spørsmålene.
    Vil du klage på noe? Start med deg selv 😉

  61. svehex sier:

    Er hittil ingen som har kritisert meg for mine valg. Kanskje de ikke tør 🙂

  62. Marte Englefjes sier:

    Haha, så morsomt! 🙂

  63. Halleluja, for et herlig innlegg! Og jeg er ikke religiøst, så når jeg tar fram halleluja-ropet er jeg begeistret! 😉

  64. Strålende velskrevet, og med finfin snert! ;D

  65. Memento Mori sier:

    Hehehehe! FANTSATISK! oi, får jeg bank fordi jeg feil nå…? 😛 Kjempebra blogg!

  66. Tine Chris sier:

    Fantastisk!!! :*

  67. randomREtard sier:

    da må man prøve å tenke på om det er noe ved kvinne-kjønnet har forandra seg opp igjennom tidene.. eneste er vel rettighetene dere har fått, likestilling og what not.. jeg tenker da at når verden forandra seg såpass at damer skulle være mennesker de også så måtte de jo forandret seg litt.. men det skjedde ikke, isteden fikk vi en forandring hos menn, som var veldig nødvendig for å få kvinnene inn i samfunnet, men det negative er at menn drar til seg negative aspekter ved kvinne kjønnet også kaller vi det metroseksuell eller bare moderne menn med kontakt med sin feminine side. men annet enn toleranse og likestilling har det ikke kommet noe bra for noe av oss.. mener jeg da, men jeg er verken opplært eller vis, så jeg håper noen kan fortelle meg hvorfor jeg tar feil 🙂

    kort fortalt: kvinner har tvinga sine negative sider på menn, og noen positive, men de har ikke skjønnt at de må se på det maskuline og trekke ut det beste.. hvis ikke kommer kapitaliisme og objektifisering og «ekle» menn til å bli mer å mer tydlig/farlig/utbredt

  68. Kjenner meg godt igjen, gitt.

  69. Tilbaketråkk: - Bærumsfruen

  70. Vera Valiana sier:

    Herlig på kornet! 🙂

  71. FOR et innlegg. Fantastisk!

  72. ylvalia sier:

    Må igjen bare takke for alle de fine kommentarene! Jeg får ikke tid til å svare hver og en av dere, enda jeg gjerne ville, men alt blir lest, og hver kommentar er verdifull for meg!

  73. fjellcoachen sier:

    Gratulerer med VG plass! Godt (spiss) formulert innlegg som traff meg midt i mageregionen!

  74. Tilbaketråkk: Damned if you do – damned if you don´t | Ylvalias univers

  75. Laila sier:

    Heisann =)
    Dette var godt skrevet!! Mange som kjenner seg igjen, sikkert…
    Det er vanskelig å stå mot det «alle» andre mener, men noen ganger må man bare – for å finne det som er riktig for seg og sitt!!
    Klem fra Laila

  76. esania sier:

    You can`t win em all, seie de. Så da får må en bare ta det lettvinte variante: Jeg vet jeg har rett, så får de andre bare gå rundt å ha feil 😉 Så det så!

  77. frøydis Ali sier:

    Det blir jo slik fordi vi er påvirket fra alle kanter og til slutt glemmer å kjenne etter hvem man selv er og hva man selv ønsker. Det er aldri pauser i alle bombardementer fra omverdenen, vi har ikke ett minutt til å sitte ned og reflektere over livet. Så sitter man i heisen da, fordi alle mener man skal , man må og man bør. Kanskje er det bra for andre, men hva vil jeg? Hva er best for meg og mine barn, min familie? Og er vi ikke litt delaktige selv også? Vi må ha ditt og skal skaffe oss datt. Alle har det, så kan jo ikke vi være dårliegere. Det gjelder å henge med… Være in og ha det beste.
    Nei dere, jeg syns det er deilig å bare slippe dette. Kommer dithen at det ikke har vesentlig betydning i livet for å være lykkelig. Velge selv fra den hylle man liker best og lar andre gjøre det samme uten at man synes det de gjør er dumt eller bra. Jeg er mye på farten og har bosted i et langt fattigere land enn Norge, og blir alltid deppa når jeg lander på Gardermoen for da slår det glansede livet mot meg fra plakater, ukeblader, aviser og tv. Alt det meningsløse vi er opptatt av her. Botox, løshår, dyre hus, biler, designerklær, lavkarbodietter, og gudene vet hva. Ikke rar vi mister oss selv og det som vi selv kanskje ville med livet hvis vi fikk mulighet til å tenke selv.

  78. Tilbaketråkk: Kven gløymde ordlyden i “kvinnefrigjering”? « Lektorspire

  79. Bunie sier:

    Så ufattelig fantastisk skrevet!

    Tusen takk , dagens ord for meg 🙂

  80. Heidi sier:

    Rett og slett fantastisk bra skrevet!! Måtte vi hjelpe hverandre å se at det vi gjør, uansett valg, er gjort av varme hjerter som vil bra, og dermed knakende bra!!

  81. Tilbaketråkk: Ikke alle kan være Martine Aurdal | Ylvalias univers

  82. Tilbaketråkk: Kjøretur i Oslo – snart på TV! | Ylvalias univers

  83. Bente sier:

    Ho ho ho. Godt skrevet! Jeg er veldig, veldig glad for at jeg er trygg nok til å stå i mine egne valg. Men det er jammen ikke lett å finne den balansen!

    • ylvalia sier:

      Nei, det skal være visst! Det er jo ikke så lurt å være ute av stand til å ta inn gode råd og idéer fra omgivelsene heller, men glad for deg at du har funnet balansen!

  84. Så rett på spot.. kjempebra skrevet:) er jo slikt i lille norge… å sikkert flere land 😉

  85. ylvalia sier:

    Takk skal du ha, Mary! Vet ikke hvordan det er i andre land, men tipper norske mødre (og fedre) ikke er de eneste som kjenner på krysspresset.

  86. Tilbaketråkk: Dager som flyr | Ylvalias univers

Legg igjen en kommentar