Det viktigste er tross alt å være vakker

Dove har nettopp fortalt verdens kvinner hvor vakre vi er, vakrere enn vi tror! Det er en nydelig og rørende video, og selv om Doves «sosiale eksperiment» er milevis fra å kunne bevise noe som helst, har jeg ingen problemer med å tro at mange kvinner oppfatter seg selv som mindre vakre enn andre oppfatter dem. Dessuten avslutter filmen med et helt greit budskap: «Vi kvinner bruker mye tid på å analysere og forsøke å fikse de tingene som ikke er helt som de skal være, og vi bør bruke mer tid på å sette pris på de tingene vi faktisk liker.»

Eller kanskje vi burde bruke mer tid på å gi blaffen?

Det er selvfølgelig godt å føle seg pen, men det som er enda bedre, er å føle at utseendet betyr minimalt, for det som betyr noe er hvem jeg er og hva jeg gjør, alt jeg kan, hvordan jeg behandler menneskene rundt meg, hvilke tanker jeg tenker, hvilke ting jeg får til og hvilken forskjel jeg gjør her i verden. Uavhengig av om nesa mi er stor, om huden min er kvisete, om magen har noen ekstra kilo eller håret mitt ikke akkurat bølger seg rundt ansiktet.

Jeg sier ikke at det er galt å bry seg om utseendet sitt, for det ligger det i vår natur å gjøre. En natur som riktignok er godt hjulpet av den skjønnhetsindustrien som også Dove er en del av, men det er menneskelig å være forfengelig. Vi liker å føle oss vakre, og vi liker å se på det som er vakkert. Det som er vakkert gir oss glede – og, artig nok, det som gir oss glede, synes vi ofte er vakkert.

Jeg husker at jeg som fjortis beklagde meg til noen over mitt eget utseende, særlig de mørke ringene under øynene mine. Vedkommende svarte meg: – Det er rart med det, men når du er glad i noen, så blir selv ringer under øynene pent!

Likevel, la oss ikke gjøre den feilen å forveksle det vakre med det gode, det stygge med det onde. La oss ikke godta premisset som ligger under Doves reklamefilm, nemlig at det viktigste i livet er å være vakker. Som én av kvinnene i filmen sier det:

«Jeg burde være mer takknemlig for min naturlige skjønnhet. Det påvirker valgene vi tar og vennene vi får, jobbene vi søker, måten vi behandler barna våre, det påvirker alt. Det kunne ikke være mer avgjørende for din lykke.»

Den som bygger selvtilliten sin, ja, selve livslykken, på utseendet, vil før eller siden komme til kort. Jeg hadde håpet at vi hadde kommet lenger.

Alle sitatene fra videoen er mine egne oversettelser. Jeg har også lånt et visdomsord fra Fridtjov Urdal, ord for dagen: «Det vakre er ikkje det gode, det stygge er ikkje det vonde.»

Dette innlegget ble publisert i er det mulig?!, feminisme, her og nå, likestilling, skeptisk. Bokmerk permalenken.

10 svar til Det viktigste er tross alt å være vakker

  1. Lammelåret sier:

    Utrolig mye tid som går til å finne feil ved eget utseende og rette på det. All den tiden som kunne vært brukt til noe hyggelig. Synd at vi oppdager dette så altfor sent.

  2. Ja, enig, det hadde vært fin om vi hadde kommet litt lengre. Og selv om jeg nok ble litt rørt av denne snutten selv, kanskje fordi jeg ikke skjønte at disse menneskene kunne ha komplekser for noe som helst og ble litt glad da det gikk opp for dem, så blir jeg også oppgitt over det fokuset som settes på det ytre. det har slått meg gang på gang, at de vakreste menneskene jeg vet om, er de som ser ut til å ha det godt med seg selv, og kanskje ikke de som står mange timer foran speilet et helt liv?

    • ylvalia sier:

      Ja, det er jo en annen sak, at de som bruker mest tid på utseendet sitt kanskje ikke er de som ender opp med det beste resultatet. Det er noe med å prøve for hardt.

      De fleste av oss vil jo gjerne ta oss godt ut, og jeg skal ikke forsøke å innbille noen at jeg klarer å gi blaffen eller at jeg ikke bruker tid på utseendet selv. Men jeg er likevel glad for å ha fått såpass perspektiv på ting at jeg skjønner at utseendet er et svært underordnet og uviktig aspekt ved tilværelsen, sånn egentlig.

  3. villkatta sier:

    Når eg vert mest fokusert på det ytre, så er det som oftast fordi eg ikkje har det så bra innvendig. Når eg har det bra og kjenner meg trygg, så betyr ikkje det ytre så mykje. Det er viktig for meg å ha ein sunn kropp, ikkje «skjønn»: ein kropp som kan bere meg gjennom utfordringar i kvardagen utan vondt/slitasje, og er frisk.
    Eg er ny her, så ville berre seie at det er ein fin blogg du har, mykje spennande lesning her!

    • ylvalia sier:

      Takk for det, og jeg kjenner meg absolutt igjen i det du sier. Kanskje jeg burde se på mitt eget utseendefokus som en indikasjon på hvordan jeg EGENTLIG har det – hvis jeg blir for opptatt av det ytre, er det kanskje et faresignal som kan fortelle meg at noe er galt før erkjennelsen når bevisstheten. Det var en tanke…

  4. Kjempebra skrevet! 🙂

  5. En rørende video med et tydelig budskap. Spennende at du drøfter det ut fra vinklingen du gjør, men jeg lot NESTEN være å se videoen fordi jeg er så enig i budskapet i drøftingen din. Men nå når jeg har sett videoen, tenker jeg på hvordan jeg kan bruke den i en god sammenheng på skolen 🙂

    • ylvalia sier:

      Den har i hvert fall mye virkemiddelbruk! Helt enig i at den er rørende, og på overflaten har den et fint budskap. Det er vel de underliggende premissene jeg er uenig i. Samt at det framstilles som et vitenskapelig eksperiment, noe det langt fra er.

Legg igjen en kommentar