Far har rett på foreldrepenger selv om ikke mor har det!

God nyhet til alle nybakte eller vordende foreldre, der mor ikke har rett på foreldrepenger: Nå kan far likevel få foreldrepenger! Det forutsetter selvfølgelig at far selv har opptjent rett til foreldrepenger. Gratulerer til Erik og alle andre fedre som har fått barn med ei dame som tilfeldigvis ikke har opptjent rett til foreldrepenger!

Hvorfor skriver jeg om dette på bloggen min? Jo, fordi jeg tror at det er mange som ikke har fått med seg denne regelendringen. Uvisst av hvilken grunn, er dette nemlig ikke noe som har blitt slått opp stort – det er nesten så man kan mistenke at noen forsøker å dysse det ned. Jeg klarer ikke å finne ut når denne regelendringen kom. Men det har altså nå blitt slik.

På NAV sine sider kan man nemlig nå lese (hvis man leter litt):

Ektefellen min har ikke hatt inntektsgivende arbeid de siste årene. Nå venter vi barn. Har jeg rett til fedrekvote?
Svar: Når det gjelder fedrekvote, er det et vilkår at begge foreldrene har opparbeidet rett til foreldrepenger. Dersom du ikke har rett til foreldrepenger, får ikke ektefellen din fedrekvote. Derimot har han i utgangspunktet krav på foreldrepenger som ikke er fedrekvote, men da er det et vilkår at du går ut i arbeid eller tar utdanning. Utdanningen må være på heltid.

Her er på tide med litt begrepsavklaring. Fedrekvote er ikke det samme som foreldrepermisjon, og dette er det viktig å være klar over for å forstå informasjonen om ordnigene. Forskjellige vilkår knytter seg til opptjening av fedrekvote enn til opptjening av foreldrepenger. Og forskjellige vilkår knytter seg til uttak av foreldrepenger enn til uttak av fedrekvote. Endelig må man også være klar over at vilkårene er forskjellige for kvinner og menn. Forvirret? Det er i hvert fall jeg. Jeg hadde tenkt å lage en slags oversikt her, men det ble rett og slett for krevende!

Men hos Nav kan man antakelig finne ut av det hvis man leter og leser. Se for eksempel Stønadsperioden for fødsel 1. juli 2011 og seinere.

Uansett hvor vanskelig dette er å finne ut av, er det i hvert fall nå grunn til å juble. At fedre har egen rett på pappaperm uavhengig av om mor har det, er en massiv forbedring i reglene for foreldrepermisjon!

Det er imidlertid fortsatt mye rom for ytterligere forbedring. Mange er nå av den feilaktige oppfatning at foreldrepermisjonen nå fungerer slik at 9 uker er forbeholdt mor, 12 uker er forbeholdt far, og 36 uker kan foreldrene dele fritt seg imellom. Slik er det imidlertid ikke! Av disse 36 ukene kan far ta ut permisjon hvis og bare hvis mor går ut i arbeid og/eller studier – og det må være 100% (enten 100% studier, eller kombinasjon av jobb og studier som til sammen blir 100%, men hvis mor bare går ut i jobb er jeg jammen ikke helt sikker på om hun MÅ jobbe 100%, men jeg vil kanskje anta det). Når det gjelder de 12 ukene med fedrekvote, kan de tas ut uavhengig av hva mor gjør, men, forvirrende nok, bare hvis mor har opptjent rett til foreldrepenger. I motsatt fall blir disse 12 ukene omgjort til «vanlig» foreldrepermisjon for far, som det altså knytter seg vilkår til.

Reglene rundt opptjening og uttak av foreldrepermisjon er nå blitt et slik lappeteppe at det knapt er noen som klarer å tolke dem lenger; usikkerheten er stor og saksbehandligstiden er lang. Det som hvertfall er helt klart, er at reglene er kjønnsdiskriminerende, i den forstand at forskjellige regler gjelder avhengig av kjønn. Det er på høy tid med en gjennomgang som kan gjøre denne loven symmetrisk og klar. Spesielt ville det nok hjulpet mange om man fjernet vilkårene for uttak som i dag kun gjelder for far.

La meg imidlertid bare poengtere hvor viktig det er at vi har uker i foreldrepermisjonen som er forbeholdt far. Det er jo gull å gi fedrene denne muligheten til å delta (de hadde en teoretisk mulighet før også, men i praksis måtte ukene reserveres for å bli tilgjengelige for fedre flest). Andre har skrevet bedre enn meg om dette, se for eksempel Ellisiv Lindkvist, som skriver kort og godt om pappapermen. Undersøkelsen hun refererer til er forresten en helt irrelevant udersøkelse med tanke på norsk pappaperm i dag.

Til slutt et tips som jeg også plukket opp fra Erik: Dersom det kun er far som har rett til foreldrepenger, har mor rett til engangsstønad selv om far tar ut foreldrepermisjonen (se § 14-17 Engangsstønad). Så der ligger det 35.000 å hente for dem som kan sine paragrafer.

Dette innlegget ble publisert i foreldrepenger, her og nå, likestilling. Bokmerk permalenken.

8 svar til Far har rett på foreldrepenger selv om ikke mor har det!

  1. Kristin sier:

    Bra å være engasjert i politikken rundt foreldrepermisjon 🙂
    Tror far har hatt egen opptjeningsrett siden 1.juli 2009, men med den føringen at ved foreldrepenger til far (sett bort fra fedrekvote) så må det foreligge et såkalt omsorgsbehov. Med andre ord må mor studere på heltid, jobbe min. 75%, være syk, ufør e.l..
    Ved foreldrepenger til mor faller kravet om omsorgsbehov bort; dvs. at far kan være hjemme og ligge på sofaen samtidig med at mor får full utbetaling av foreldrepenger.
    NAV dekker ganske mye av dette her for de som er interressert: http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+til+far+ved+f%C3%B8dsel+og+adopsjon
    Personlig mener jeg at dersom foreldrepermisjonen skal utvides ut over 12 mnd, la si til 15 mnd som enkelte partier har fremmet forslag om, så tror jeg det ligger en stor gevinst i å la mor og far få mulighet til å ta de tre første (og tunge) månedene sammen. Det er da grunnlaget legges for hvordan hverdagen med den nye babyen blir. Snakk om løft for alle småbarnsfamilier! Tror også det gjør samlivet lettere når man er to som kan dele på nattevåk, kolikk og annet som hører de første månedene til.

    • ylvalia sier:

      God poeng på slutten der, Kristin. Ved å fjerne alle vilkår, vil jo hver familie selv kunne bruke foreldrepermisjonen slik de mener de har mest nytte av den – om de vil bruke tiden sammen, eller om de ønsker å dele mer på den, slik at permisjonstiden blir lengre i kalendertid (og man dermed kan vente lenger med å la barnet begynne i barnehage eller hos dagmamma).

      Vilkåret om at mor må studere eller jobbe hvis far skal ta ut permisjon er eldre enn 2009, for jeg mener det var til stede da vi søkte om pappapermisjon i 2006. Men forskjellen den gang var at hvis ikke mor hadde rett på foreldrepenger, ville far heller ikke ha det. Så husker jeg ikke helt om utbetalingen til far var basert på mors eller fars lønn. En stund var den nemlig basert på mors lønn, men dette ble endret, slik at det ikke skulle være ulønnsomt for far å ta ut permisjon. At dette nå har blitt utvidet til at far også selv opptjener selve retten til foreldrepenger, er svært positivt.

      Jeg kjenner minst et foreldrepar som fikk barn i 2008, og som ikke fikk foreldrepenger fordi hun ikke hadde jobbet i Norge, så det høres ikke usannsynlig ut at endringen kom i 2009. Det jeg er litt redd for, er at det finnes par som har fått barn etter regelendringen, men at uvitenhet både hos foreldrene og hos rådgivere hos NAV har ført til at far likevel ikke har fått ta ut de foreldrepengene han skulle hatt rett på. Setningen «Du har ikke rett på fedrekvote» kan jo lett tolkes som at man ikke har rett på foreldrepenger i det hele tatt, hvis man ikke har helt oversikt over regelverket.

  2. Det er jammen ikke lett å få full oversikt over de mulighetene man har, og som vi har vært inne på er ikke NAV akkurat pedagogisk i språket på sine sider.

    Men jeg fant akkurat ut at NAV har nå en egen facebookside hvor man kan spørre om det man lurer på. Ut i fra det jeg kan se, så svarer de også innen rimelig tid…

    Det fine med dette er at alle kan se, kontrollere og eventuelt korrigere svaret. Det er dermed ikke mulig å møte en sur og morgentrøtt NAV-ansatt på telefon som ikke gidder å tenke seg om, svarer enkelt «Du har ikke rett på fedrekvote» uten å sette seg inn i situasjonen.

  3. Kat sier:

    Hm, disse reglene er minst 10 år gamle… Vår eldste sønn er født i 2001 og da fikk pappaen foreldrepengene og all permisjonen fordi jeg var student 🙂

  4. Tilbaketråkk: Prinsippløs foreldrepermisjon | Ylvalias univers

  5. GBK sier:

    Kan du ta en runde med Hva som har skjedd på dette område siden 2011? En bekjent av med er lege, hvis kone er hjemmeværende. Dvs. Hun har hatt noe inntekt det siste halvåret før nedkomsten i januar, gjennom deres eget foretak. Min bekjente har fått avslag på fedrekvoten (som han planla å ta ut gradert) fordi hans kone har valgt å være hjemme med barna. Er ikke poenget med fedrekvoten å gi far og barn mer tid sammen?

    Hadde vært hyggelig med noen hjelpsomme tips dersom noen har det.

  6. ylvalia sier:

    Umiddelbart synes jeg det høres ut som en feil. Fedrekvoten er uavhengig av mors inntekt og arbeid både før og under uttak, såvidt jeg har forstått.

    …Skrev jeg, men så sjekket jeg hva jeg selv egentlig hadde skrevet, og det ser jo dessverre ut til at det er riktig. Mor må opptjene retten til fedrekvoten, ellers blir det vanlige foreldrepenger. Og vanlige foreldrepenger kan far kun ta ut dersom mor er i arbeid eller studier. Han har altså ikke rett på fedrekvote, men han har antakelig rett på foreldrepenger – men da er forutsetningen at mor er i jobb eller studier (100%) mens han tar ut foreldrepengene.

    Så har jeg ikke gjort det du ba meg om, nemlig å gå gjennom endringer siden 2011, men kanskje noen andre har oppdaterte opplysninger?

Legg igjen en kommentar