Kjøretur i Oslo – snart på TV!

Tirsdag var jeg i Oslo. Der traff jeg ei skikkelig kul dame som jobber for NRK. Hun skal lage en dokumentar om blant annet krysspresset kvinner (og menn) er utsatt for når de får barn. Hun har lest innlegget mitt om hvorfor alt du gjør er feil, og tenke seg til, hun likte det så godt at hun ville ha det med i dokumentaren!

Så nå har jeg rast rundt i en bil i Oslo sentrum, til fare for både myke og hardere traffikanter, rotet meg inn på trikkeskinnene og kjørt meg helt bort – alt mens jeg eksaltert har framført min tekst til kameraer i alle mulige vinkler. Puh!

Etterpå var jeg så sliten at jeg ikke orket å treffe noen som helst (sorry!). Det ble en mimretur rundt i Oslo i stedet. Latte på Løkka, sushi på Akker Brygge, shopping på Karl Johan. Trasket rundt i byen og lot minnene strømme på. Satte meg på en benk og filosoferte over livet.

Hjemme holdt Mannen orden i heimen og på de tre barna. Dette er første gang jeg har reist fra alle fire, og det var en veldig merkelig følelse. Jeg følte et veldig stort savn etter dem alle. Får meg til å lure på om jeg har forandret meg i det siste. Får meg til å ønske å fortsette å prioritere disse som jeg er så glad i. Gjør meg også veldig obs på at jeg også må fortsette å prioritere meg selv. Det er selvfølgelig naturlig å være avhengig av de man står nær. Samtidig må jeg vite med meg selv at jeg også kan trives bare med meg selv.

Men tilbake til dokumentaren. Regissøren hadde veldig mange gode refleksjoner rundt hva som skjer når vi får barn, om hvordan det er å være mamma, og om hvilke signaler vi får fra samfunnet rundt oss. Om hvor sårbare vi er på dette området. Vi vil jo alle være gode foreldre for barna våre. Da er det vondt når vi daglig får slengt i trynet at det vi gjør ikke er godt nok, og at det er synd på barna våre på grunn av valgene vi gjør. Jeg tror at dette må bli en veldig god dokumentar! Dessverre kommer den ikke på TV før neste år, men jeg skal selvfølgelig holde dere oppdatert når det nærmer seg!

Dette innlegget ble publisert i her og nå. Bokmerk permalenken.

15 svar til Kjøretur i Oslo – snart på TV!

  1. underveis sier:

    så gøy! Si fra hvis du orker en kaffekopp neste gang du er i Oslo.

  2. mormor sier:

    Så får vi vente 🙂
    Ha en fin kveld. 🙂

  3. Mammadamen sier:

    Så utrolig gøy! Jeg tror jeg har hatt lunsj med samme dame:-) Det var en svært inspirerende lunsj! Nå gleder jeg meg veldig til å se den teksten din laiv!

    Karianne:-)

    • ylvalia sier:

      Hehe, det gjør IKKE jeg! Fryden vant over skrekken, men å se meg selv på film pleier ikke å være noen god opplevelse. Men hva gjør man ikke for å spre det «glade» budskap!

  4. Rudolfine sier:

    Venter spent på å se innslaget på tv!

    Vet du når?…….

  5. Fantastisk. Kult. Hold oss oppdatert da, må jo få det med oss:) Glad jeg fant bloggen din, forresten!

  6. fjellcoachen sier:

    Gratulerer! Man skal forresten være lenge nok fra de man er glad i, til at man rekker savne dem i blant. Ellers kan viktigheten i det aller nærmeste bli glemt 🙂

  7. mirapisani sier:

    Så morsomt. Ser frem til å se dokumentaren. Det er jo et viktig og noe oversett tema. 🙂

  8. Tilbaketråkk: Dager som flyr | Ylvalias univers

Legg igjen en kommentar